Załóż na UTW Sekcję Edukacji Obywatelskiej
Rzeka Gwda dla każdego.
Inicjatywa lokalna UTW w Pile przysłana jako zadanie koncepcyjne projektu "Mam prawo wiedzieć i działać"
-
Tytuł projektu.
Rzeka Gwda dla każdego.
Stworzenie ścieżki edukacyjno-rekreacyjnej.
-
Opis środowiska.
Ścieżka leśna wzdłuż prawego brzegu Gwdy (patrząc od strony miasta). Ścieżka jest nieutwardzona, prowadzi od elektrowni wodnej na rzece w kierunku obwodnicy Piły. Ma długość około 3 kilometrów. Teren jest pod zarządem dwóch podmiotów – Miasta Piła oraz Nadleśnictwa Kaczory.
-
Opis zaplanowanych działań, uzasadnienie podjęcia ich, grupa odbiorców.
Działania polegać będą na stworzeniu pięciu miejsc przystankowych dla osób korzystających ze ścieżki (latem jest to około 60 osób).
W miejscach tych ustawione zostaną siedziska, tablice edukacyjne ze zdjęciami i informacjami na temat gatunków miejscowej flory i fauny oraz kosze na śmieci.
Projekt kierowany jest do osób w każdym wieku.
Decyzja o jego realizacji podjęta została dlatego, że ścieżka o takiej długości, bez możliwości odpoczynku, ogranicza spektrum użytkowników. Wyklucza osoby starsze, niepełnosprawne, rodziców z małymi dziećmi. Zmiany po realizacji projektu poszerzą krąg użytkowników ścieżki, również o uczniów, którzy będą mogli uczyć się aktywnie biologii w terenie.
-
Analiza SWOT (mocne i słabe strony projektu, szanse i zagrożenia wynikające z czynników zewnętrznych).
Mocne strony |
Słabe strony |
|
|
Szanse |
Zagrożenia |
|
|
-
Wizja i misja.
Wizja
Ścieżka będzie liczącym się miejscem wypoczynku, rekreacji i edukacji dla ogółu mieszkańców, a w długofalowym efekcie zdrowsze i mądrzejsze społeczeństwo w Pile.
Misja.
Zagospodarowanie terenu w celu zwiększenia jego dostępności i atrakcyjności, przy stosunkowo niewielkich nakładach finansowych i robocizny.
-
Cele i zamierzenia projektu.
S – miejsca przystankowe: siedziska, tablice edukacyjne, kosze na śmieci wzdłuż ścieżki nad rzeką Gwdą
M – ścieżka o długości 3 km, 5 miejsc przystankowych ( 4 miejsca do siedzenia, 1 tablica, 1 kosz na śmieci na każdym przystanku), 8 osób realizujących projekt
A – nowatorska inicjatywa Sekcji Edukacji Obywatelskiej powstałej w grupie edukacyjnej Ekologia i Ochrona Środowiska na UTW w Pile
R – czas realizacji – około 6 miesięcy, trwałość urządzeń – około 15 lat
T – termin realizacji – czerwiec 2016 r.
-
Sojusznicy, zasoby, otoczenie.
- Urząd Miasta (realizacja projektu mogłaby się odbyć w ramach projektów obywatelskich)
- Nadleśnictwo Kaczory, Nadleśnictwo Zdrojowa Góra (współpraca od wielu lat z grupą Ekologia i Ochrona Środowiska).
- wolontariusze z Uniwersytetu Trzeciego Wieku – pomoc w opracowaniu treści zamieszczonych na tablicach, przygotowanie terenu przed montażem urządzeń, pomoc przy montażu.
8 . Budżet.
- drewno na wykonanie siedzisk i stelarzy tablic – nieodpłatnie z Nadleśnictwa Kaczory i Zdrojowa Góra
- wykonanie pięciu tablic – 1500 zł
- zapłata za opracowanie treści tablic – 1000 zł
- kosze na śmieci – 800 zł
- reklama w mediach – 300 zł
- poczęstunek dla realizatorów projektu – 200 zł
- telefony – 100 zł
- koordynator projektu – 600 zł
- wolontariat słuchaczy UTW – 1000zł (50 godz. x 20 zł)
Razem 4500 zł
-
Harmonogram prac i działań.
- opracowanie wniosku projektowego – grudzień 2015 r.
- uzyskanie zgody od zarządców terenu – styczeń 2016r.
- pozyskanie funduszów od sponsorów – luty - marzec 2016 r.
- znalezienie wykonawcy i złożenie zamówienia na opracowanie treści zamieszczonych na tablicach – marzec 2016 r.
- zlecenie wykonania stelarzy do tablic – kwiecień 2016 r.
- wytyczenie miejsc przystankowych i lokalizacja tablic edukacyjnych - maj 2016 r.
- przygotowanie terenu na miejsca przystankowe (niwelacja i uporządkowanie terenu)
- transport siedzisk , stelarzy , tablic i koszy na śmieci na miejsce montażu – czerwiec 2016 r.
- zamontowanie urządzeń w miejscu docelowym – czerwiec 2016 r.
- reklama w mediach (miejskie gazetki bezpłatne, radio, TV lokalna)
- maj - lipiec 2016 r.
-
Zarządzanie ryzykiem.
Terminowemu wykonaniu harmonogramu zadań może zagrozić:
- niesprzyjająca pogoda
- wycofanie się sponsorów
- opóźnienia ze strony firm wykonujących zlecenia
Czynnikowi drugiemu i trzeciemu można zapobiec, zawierając pisemne umowy ze sponsorami, a ze zleceniobiorcami umowy z klauzulami zawierającymi kary umowne za opóźnienia.
-
Ewaluacja
Po realizacji projektu ocenie podlegać będą następujące czynniki :
- jak układała się współpraca w zespole?
- jak zadziałało partnerstwo: UTW – Nadleśnictwa – Urząd Miasta
(czy warto je kontynuować w przyszłości)?
- czy zostały zrealizowane wszystkie założenia projektu (jakość surowca, wykonania, treści merytorycznych, zgodność z zaplanowanym budżetem)?
- czy udało się dotrzeć do szerokiego gremium - czy wzrosła ilość osób spacerujących zagospodarowaną ścieżką?